SolarEdge toont winst en sterke marges. Enphase is minder flamboyant op de omzet en maakt geen grote vooruitgang met de toegang tot de Australische energieopslagmarkt.
Parallel geschakelde PV-elektronica rivalen SolarEdge en Enphase meldden hun respectievelijke resultaten voor het eerste kwartaal op dinsdag, waardoor ze hun financiële resultaten kunnen vergelijken. Beide bedrijven zijn op ongeveer hetzelfde moment opgericht en hebben hun respectievelijke parallel geschakelde oplossingen op hun beurt vooruit geschoven. Beide ondernemingen zijn gefinancierde bedrijven en groeiden spectaculair. Het is ze zelfs gelukt het beloofde land van een eerste IPO te bereiken.
Hier is waar de prestaties van de bedrijven lijken af te wijken. Beide bedrijven groeiden snel, tezamen met de explosieve residentiële zonnepanelenmarkt en parallel geschakelde techniek, maar SolarEdge is eerder geneigd voor een consistente winst te gaan en een duurzame marge te pakken, terwijl het groeit en nauwkeurig voldoet aan innovatie vooruitgang. Enphase heeft moeite gehad om de kosten in te dammen en de prijsdalingen over de residentiële markt bij te houden, wat resulteerde in zeer geringe marges en kwartaalverliezen elke drie maanden.
Wie de aspirant-CEO retoriek wegneemt, ziet de winstgetallen en hun brute waarheid. Guy Sella, CEO van SolarEdge: “In een kwartaal waar de PV-markt een afname in de Verenigde Staten vertoont, hebben we onze omzet, winstgevendheid en cash flow elk kwartaal doen toenemen. Een groot deel hiervan is toe te schrijven aan de toenemende omzet in Europa en onze groeiende geografische spreiding over de hele wereld.” Hij voegde eraan toe,”We zijn ervan overtuigd dat we met onze financiële kracht, contant saldo en aanzienlijke O & O-mogelijkheden, goed gepositioneerd zijn om de omzet op bestaande markten te zien toenemen en nieuwe markten waar er kansen liggen. ”
Paul Nahi, CEO van Enphase, was minder optimistisch: “Het eerste kwartaal van 2017 bleek moeilijker te zijn dan verwacht, en we waren zeker teleurgesteld over onze financiële resultaten.”
In het eerste kwartaal van 2017 verkocht Enphase ongeveer 138 megawatt (AC), ongeveer 573.000 micro-omvormers – een daling in megawatt van 30 procent opeenvolgend en 6 procent op jaarbasis. SolarEdge leverde 455 megawatt (AC) omvormers in het kwartaal, van 413 megawatt (AC) van omvormers verzonden in het vorige kwartaal.
Het nieuwe IQ6-model van Enphase is begonnen met productie en volgens de firma zal ‘waarschijnlijk’ de kostendoelstellingen van 2015 gehaald worden. Enphase’ zevende generatie micro-omvormer “is op de goede weg om te beginnen met verzending aan het einde van dit jaar.” De firma zei dat het niet van plan is extra kapitaal aan te trekken.
Ondanks het optimisme en een aanspraak op 60.000 AC batterij pre-orders, lijken Enphase’ AC batterij en energieopslag aspiraties op een laag pitje te staan of zijn in ieder geval erg vertraagd. De CEO van Enphase heeft een aantal slagen om der arm gemaakt: “We staan voor een concurrerende prijsomgeving en werken actief om onze kosten te verminderen in 2017. Daarnaast vinden we dat de totale markt langzamer dan verwacht in beweging komt.” Hij voegde eraan toe: “Ik denk niet dat we zullen zien dat die [pre-orders] materialiseren. Ik denk dat de werkelijke aantallen aanzienlijk minder zullen zijn.”
De huidige marges van het bedrijf kunnen het niet volhouden – en de micro-omvormer pionier zwaait af uit de landingsbaan om de nodige koers correctie te maken. De toekomst van Enphase zal in de komende kwartalen duidelijk worden.