Klachten over zonnepaneel-installateurs: Wat denken Nederlanders over hun zonnepaneel-installateurs?
Als u het plaatsen van zonnepanelen in de afgelopen tien jaar hebt overwogen, hebt u de kans dat u meerdere namen van zonnepaneel-installateurs hebt gehoord. Natuurlijk bewegen ook grote partijen zich op deze markt zoals Nuon, Essent en Eneco. Zij hebben geen baat bij zonnepanelen, maar als de energie-transitie nu toch gaat gebeuren, dan pikken ze liever een graantje mee dan niet.
Vanuit het perspectief van de huiseigenaar is de zonnepaneel-installateur in eerste instantie geassocieerd met innovatie en marktaandeel. Echter, over het deugdelijk monteren van een partij ontstaat veel scepsis en twijfel als er veel negatieve recensies online over het bedrijf circuleren. Om deze reden hebben we een compleet artikel gewijd aan wat huiseigenaren over zonnepaneel-installateurs te zeggen hebben. We hebben gekeken naar trends op belangrijke recensie websites, evenals dingen die we zelf horen van onze eigen klanten die ervaring hadden met andere zonnepaneel-installateurs.
Met een groter marktaandeel dan andere PV-bedrijven in Nederland, is het duidelijk dat installateurs aangesloten bij SGZE en Zonnekeur iets goed doen, ongeacht de recente trends. Om te beginnen, laten we eens kijken naar welke huiseigenaren hebben gereageerd op ervaringen met deze bedrijven.
Belangrijkste klacht zonnepaneel-installateurs
Één van de primaire klachten voor degenen die zonnepanelen overwegen, zijn onduidelijkheden over garanties. Zonnepanelen kunnen onderhoud vereisen en hebben marktconforme garanties die variëren van 20 tot 25 jaar. Het begrijpen van de voorwaarden en soorten garanties die bij een zonnepaneel-installatie worden aangeboden, is een zeer belangrijke stap in het koopproces voor particulieren. Voor veel huiseigenaren maakt dit deel uit van hun waardering van een zonnepaneel-installateur: zij bieden een 25-jarige garantie voor alle systemen, wat in de industrie gebruikelijk is, hoewel we later zullen bespreken of ze altijd invulling geven en e.e.a. goed tegemoet komen. Daarnaast bieden zonnepaneel-installateurs van Zonnekeur met een nationale aanwezigheid een zekere mate van zekerheid die particulieren elders niet gauw kunnen vinden. Samengevat: mensen zien een indrukwekkend garantie-aanbod en een corporate uitstraling en ze denken dat ze de juiste partij hebben.
Over het algemeen zijn mensen merk bewust als het gaat om zonnepaneel-installateurs. Verschillende huiseigenaren die ons platform gebruikten om zonnepaneeloffertes te vergelijken, bekenden ook dat een groot bedrijf het meest aantrekkelijk was in verband met eventuele garantiekwesties in de toekomst. Veel grote zonnepaneel-installateurs van nu, zijn opgericht in 2006 en staan al tien jaar in de markt. Dat is een belangrijke bedrijfsprestatie in een industrie die de afgelopen jaren pas volledig op niveau is gekomen. Zonnekeur beschikt over zo’n 30 leden in Nederland, wat betekent dat ze persoonlijke ondersteuning en feedback kunnen bieden.
Zonnekeur installateurs hebben ook een aantal sterke partnerschappen en overnames op hun naam staan die het in principe mogelijk maken neven bedrijven in te schakelen om onder één bedrijfsdak te voldoen aan elke behoefte binnen het zonnepaneel-installatieproces. Zonnepaneel-installateurs kunnen een eigen hoogwaardig paneelmerk aanbieden, zonnefinancieringspakketten, zoals huur- en lening structuur, en ze bieden zelfs een eigen risico controle en evaluatie. Om alles op te slaan, bieden veel Zonnekeur-installateurs de Tesla Powerwall - een groot verkooppunt voor de vele huiseigenaren die naar energieopslagopties zoeken.
Klachten over zonnepaneel-installateurs van huiseigenaren
Zonnekeur installateurs bieden veel voordelen als installateur, maar toch gonst rijkelijk de kritiek die we direct van huiseigenaren horen. We geven u graag een volledig beeld. Het is gebruikelijk dat recensies van Zonnekeur installateurs enkele van de zwaarste getuigenissen zijn die u zult tegenkomen, maar de ultieme vraag om hier uit te destilleren is wat de consistente problemen zijn die de klanten van dit bedrijf tot een staat van digitaal aftuigen lijden?
Een van de meest beslissende en vooraanstaande kritiekpunten die we horen over zonnepaneel-installateurs gaat over het verkoopproces. De bedrijven zijn gebaseerd op een 'sign at all cost' mentaliteit als het gaat om het vinden van huiseigenaren die niet zeker zijn over het investeren in zonne-energie. De focus van de onderneming op groei heeft geleid tot massale operaties die wordt gedreven door high-quota en een telemarketingteam die getraind zijn om een antwoord te krijgen. De gevolgen van hun strategie zijn tegenvallend voor de reputatie van de bedrijven.
Huiseigenaren beschrijven vaak de verkoopmethode van zonnepaneel-installateurs als "opdringerig", "meedogenloos" en "lastig" met tal van gevallen van mensen die de ervaring beschrijven als "een vloedgolf aan telefoongesprekken."
Brutale verkooptechnieken van installateurs van zonnepanelen
Interne druk tot snel leads binnen harken leidt tot een verwarrende en stressvolle ervaring voor de huiseigenaren aan de andere kant van de telefoon. We horen vaak dat de oorzaak van de verwarring die door huiseigenaren wordt gevoeld, blootstelling is aan de verkooptactieken die de waarheid verbloemen over de kosten van zonnepanelen of de methode van hoe eenvoudig zonne-energie kan zijn. Om eerlijk te zijn, is dit een probleem in de hele zonnepanelenbranche, maar de top-installateurs van het land zijn de grootste bron van reclame en verkoop in die industrie. Het is onze hypothese dat deze verkoopmantra verantwoordelijk is voor een rijke associatie met zonnepaneel-installateurs en de woorden "verbloeming" of "manipulatie." Slechte klantenservice worden zonnepaneel-installateurs regelmatig verweten. Onze medewerkers bij Mijnzonnepaneelofferte.nl zijn vaak de tweede oproep die wordt gemaakt nadat een huiseigenaar met een zonnepaneel-installateurs vertegenwoordiger heeft gesproken en we horen meestal dat ze verschillende verhalen van verschillende vertegenwoordigers te horen krijgen. De gemeenschappelijke klachten van deze huiseigenaren is dat vertegenwoordigers van zonnepanelen-installateurs lijken op stereotype verkopers die alleen willen verkopen en niks om service geven.
Ervaring met zonnepaneel-installateurs
Één particulier die deze zomerpaneel-installateurs in de afgelopen zomer heeft ontboden voor een offerte, vertelde hoe zijn vertegenwoordiger alleen over de zonnepanelen iets wist te vertellen, maar verder totaal geen technisch inzicht bood over bijvoorbeeld de route naar de meterkast. De particulier zei dat het bleek dat de vertegenwoordiger werd verteld om de grote van het bedrijf te gebruiken als een belangrijk verkoopargument, maar had geen antwoorden wanneer de huiseigenaar specifieke vragen stelde over de zonnepaneelinstallatie en de achtergrond van de producten. Daarnaast horen we vaak dat verkopers vriendelijk en enthousiast zijn maar dat de klantenervaring dramatisch afneemt zodra een contract is ondertekend. Naast verwarring over de kosten en logistiek van zonne-energie, is de hoge sales druk bij veel zonnepaneel-installateurs een gebruik dat kan leiden tot twijfel en scepsis van huiseigenaren die voelen dat ze worden gemanipuleerd. Verdachte aanbiedingen, zoals de marketinggimmick "gratis zonnepanelen van de overheid" leiden vaak huiseigenaren om ons supportteam te vragen, "is dit oplichterij?" of "wat is hiervan waar?" Een oorzaak voor deze "zwendel" zijn de vervelende beloftes die verkopers hebben gemaakt die onmogelijk zijn uit te voeren door de installateurs op de dag van de installatie. Bijvoorbeeld, huiseigenaren melden vaak dat zonnepaneel-installateurs beloofden het totale verbruik af te zullen dekken. Echter, de realiteit van zonnepaneeltechnologie is dat er een variatie bestaat met elk systeem dat dat soort garantie onmogelijk maakt. Als gevolg hiervan zeggen klanten in recensies vaak berouw te hebben van hun investering. De drie bovengenoemde kritiekpunten komen vaak voor bij Mijnzonnepaneelofferte gebruikers. Uiteindelijk zal de agressieve verkoopstrategie een deel van de huiseigenaren binnenhalen die hun aanbiedingen niet goed begrijpen. De beloftes die door het verkoopteam van eem bedrijf worden gemaakt, kunnen leiden tot een vervelende realisatie voor veel huiseigenaren die zich daarna in de steek gelaten lijken te voelen. Er zijn enkele getuigenissen die de daadwerkelijke zonne-energiebesparingen, de paneelopbrengst en de after-sales-ondersteuning van zonnepaneel-installateurs beschrijven en contrasteren met de verwachtingen die tijdens het optimistische verkoopproces zijn opgetekend en het ondertekenen van een contract.
Pas dus op voor die ijverige zonnepaneel-installateurs
Zonnepaneel-shoppers moeten gewapend zijn met goede vragen en informatie. Uiteindelijk is het punt van dit artikel niet de grootste zonne-installateurs van het land aan te vallen. Iedereen heeft baat bij een gezonde markt met betrouwbare aanbieders. Vooral wij. Zo komen zonnepanelen in een positief daglicht. Zonnekeur installateurs zijn de titanen van de markt en verdienen ook lof voor het helpen de energie-transitie in Nederland te versnellen. Ons doel is om een vertrouwd verhaal op te werpen van huiseigenaren die ons platform gebruiken om zonnepaneel offerte’s te vergelijken. Het is onze missie om huiseigenaren zo informeel op de hoogte te stellen van zonne-energie en de kosten daarvan. Een deel hiervan is het begrijpen van de tactieken die in deze industrie worden gebruikt. Als alles is gezegd, is de ervaring van elke huiseigenaar met zonnepaneel-installateurs over het algemeen niet slecht. Er zijn genoeg redenen waarom dit de grootste bedrijven in de industrie zijn! Echter, elke particulier moet de bijzonderheden van hun aanbieding begrijpen alvorens ze een bindend koopovereenkomst ondertekenen.
Als u geïnteresseerd bent in het vergelijken van zonnepaneel-installateurs of een andere blik wilt op uw situatie. Vul uw gegevens in op de Mijnzonnepaneelofferte.nl contactpagina. Zo kunt u naast de offerte’s die u hebt de onze vergelijken met andere aanbiedingen. Voor meer informatie over wat te verwachten valt voor zonnekosten en mogelijke besparingen, krijg u een aangepaste directe schatting met onze tool.
Deze hele pagina is dan wel gewijd aan klachten over andere bedrijven, maar klachten over onszelf verwelkomen wij natuurlijk ook via onze contactpagina.
|